Köpvillkor och växtgaranti

Konsumentköplagen gäller alltid vid handel i butik, medan garanti och öppet köp är ett frivilligt åtagande av butiken.
Vårt absoluta mål är alltid att du som kund skall känna dig nöjd med ditt inköp och erbjuder därför garanti på de flesta av våra växter. Kom ihåg att spara kvittot för att kunna nyttja garantin.

Öppet köp och bytesrätt

Hos oss har du alltid 7 dagars öppet köp och 14 dagars bytesrätt på varor som inte är ”levande”. Ta med dig kvittot och din oanvända vara (obruten förpackning) tillbaka till oss. Vi gör bedömningen om varan är i säljbart skick. Växter omfattas inte av öppet köp eller bytesrätt.

Hållbarhetsgaranti för krukväxter

Vi erbjuder 7 dagars garanti för alla krukväxter du köper hos oss. Om du mot förmodan inte skulle vara nöjd med kvalitén så får du nya krukväxter av oss. Ta med växten och kvittot så gör vi en bedömning om växten har skötts på rätt sätt.

Växtgaranti för trädgårdsväxter

Garantin gäller för fleråriga prydnadsväxter, såsom träd, buskar, häckplantor, klätterväxter, barrväxter, rosor, fruktträd och bärbuskar. Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Om du som kund är missnöjd med en planterad växt trots att du följt zon- och skötselanvisningar har du rätt att erhålla en ny växt under förutsättningen att det är något fel på växten. Vi gör bedömningen om det är något fel på växten. OBS! Kontakta alltid oss innan du tar upp växten från växtplatsen.

Reklamationsanvisningar

Spara kvittot eller inköpsfakturan – dessa gäller som garantisedel. Låt växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med oss. Vid reklamation ska inköpskvittot uppvisas och i de flesta fall ska växten returneras.

Garantins varaktighet

Växtgarantin gäller kalenderåret ut (31 dec.) för vedartade, fleråriga utomhusväxter.

Undantag från garantin

Växter på rea som säljs billigare pga. skador eller överblomning omfattas inte av garantin. Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet, t ex vilt-, väder och vinterskador, och inte heller växter planterade i krukor eller lådor eftersom de då är betydligt mer utsatta. Står växten nära havet så gör vi bedömningen om det är salta vindar som skadat växten. Skadedjur och sjukdomar täcks inte av garantin om det inte kan bevisas att växten var angripen vid försäljningstillfället. Tänk på att bilder på skyltar och etiketter aldrig stämmer fullt ut gällande färgåtergivning.

Så här skriver Råd & Rön om konsumentlagen angående växter

• Du kan klaga enligt konsumentköplagen upp till tre år efter köp om plantan avviker i sort, mängd och kvalitet mot vad som avtalats om.
• Förutsättningen är att du skött plantan på rätt sätt. Sex månader efter köp är det du som har bevisbördan.
• Skötselråd, helst skriftliga, ska följa med plantan. Om det inte följer med anses det vara ett fel i varan och du kan reklamera.
• Om det är fel på plantan har du rätt att få en ny enligt konsumentköplagen eller, om det inte går, häva köpet och få pengarna tillbaka.
• Du kan få skadestånd för merkostnad vid reklamation, till exempel hyra av släp.
• Ett mindre fel kan ge prisavdrag, till exempel om busken får rosa blommor i stället för röda.
• Garanti från plantskolan är frivillig, och det kan finnas undantag i garantin, t.ex. att den bara gäller vissa växter och du får ny planta eller tillgodokvitto vid reklamation.
• Så länge garantin gäller är det plantskolan som ska bevisa att du inte skött plantan på rätt sätt.
• Om du köper växter på nätet har du ångerrätt i 14 dagar. Du behöver alltså inte motivera varför du vill låta köpet gå tillbaka.
• Ta med den uppgrävda plantan eller bilder på den skadade plantan.

Såhär skriver Hallå Konsument! om kvitto vid reklamation

Det finns ingen lag som säger att du måste ha ett kvitto för att kunna reklamera ett fel på en vara. Men du måste kunna bevisa att du har köpt varan i butiken, när du har köpt varan och till vilket pris. Att ha kvar kvittot är det enklaste sättet att bevisa detta.

Om du inte har kvar kvittot kan det fungera med något annat bevis, till exempel ett kontoutdrag. Men för att det ska fungera som bevis måste det gå att se på kontoutdraget vad du har köpt. Om du till exempel har köpt flera varor i en butik vid samma tillfälle kan det vara svårt att se på ett kontoutdrag vilka olika varor du har köpt och vad de kostade. I ett sådant fall kan butiken kräva ett kvitto för att ta emot din reklamation.

Har du inte kvar ditt kvitto kan alltid fråga om butiken kan skriva ut ett nytt åt dig, men det är ingenting du kan kräva.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-kvitto/

ÖPPETTIDER

  • Butik

    Måndag - Fredag
    10.00 - 19.00
    Lördag - Söndag (Helgdagar)
    10.00 - 17.00

  • Farmor Idas Bistro

    Måndag - Torsdag
    11.00 - 15.00
    Fredag
    11.00 - 18.00
    Lördag - Söndag (Helgdag)
    11.00 - 16.00

  • Café Emil

    Måndag - Fredag
    10.00 - 18.00
    Lördag - Söndag (Helgdagar)
    10.00 - 16.00