Villkor


Köpvillkor och växtgaranti

Vi följer konsumentköplagen, den gäller alltid vid handel i butik. Garanti och öppet köp är ett frivilligt åtagande av butiken.

Öppet köp och bytesrätt

Vi vill att du som kund skall känna dig nöjd med ditt inköp. Därför erbjuder vi 7 dagars öppet köp och 14 dagars bytesrätt på varor som inte är ”levande”. Allt du behöver göra är att ta med dig kvittot och din oanvända vara (obruten förpackning) tillbaka till oss. Vi gör bedömningen om varan är i säljbart skick. Växter omfattas inte av öppet köp eller bytesrätt.

Hållbarhetsgaranti för krukväxter

Garantin gäller för alla krukväxter du köper hos oss. Om du mot förmodan inte skulle vara nöjd så får du nya krukväxter av oss. Garantin gäller i sju dagar och allt du behöver göra är att ta med blommorna och kvittot till oss. Vi gör bedömningen om växten har skötts på rätt sätt.

Växtgaranti för trädgårdsväxter

Garantin gäller för fleråriga prydnadsväxter, såsom träd, buskar, häckplantor, klätterväxter, barrväxter, rosor, fruktträd och bärbuskar. Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Om du som kund är missnöjd med en planterad växt trots att du följt zon- och skötselanvisningar har du rätt att erhålla en ny växt under förutsättningen att det är något fel på växten. Vi gör bedömningen om det är något fel på växten. OBS! Kontakta alltid oss innan du tar upp växten från växtplatsen.

Reklamationsanvisningar

Spara kvittot eller inköpsfakturan – dessa gäller som garantisedel. Låt växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med oss. Vid reklamation ska inköpskvittot uppvisas och i de flesta fall ska växten returneras.

Garantins varaktighet

Växtgarantin gäller kalenderåret ut (31 dec.) för vedartade, fleråriga utomhusväxter.

Undantag från garantin

Växter på rea som säljs billigare pga. skador eller överblomning omfattas inte av garantin. Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet, t ex vilt-, väder och vinterskador, och inte heller växter planterade i krukor eller lådor eftersom de då är betydligt mer utsatta. Står växten nära havet så gör vi bedömningen om det är salta vindar som skadat växten. Skadedjur och sjukdomar täcks inte av garantin om det inte kan bevisas att växten var angripen vid försäljningstillfället. Tänk på att bilder på skyltar och etiketter aldrig stämmer fullt ut gällande färgåtergivning.

Så här skriver Råd och Rön om konsumentlagen angående växter

  • • Du kan klaga enligt konsumentköplagen upp till tre år efter köp om plantan avviker i sort, mängd och kvalitet mot vad som avtalats om.
  • • Förutsättningen är att du skött plantan på rätt sätt. Sex månader efter köp är det du som har bevisbördan.
  • • Skötselråd, helst skriftliga, ska följa med plantan. Om det inte följer med anses det vara ett fel i varan och du kan reklamera.
  • • Om det är fel på plantan har du rätt att få en ny enligt konsumentköplagen eller, om det inte går, häva köpet och få pengarna tillbaka.
  • • Du kan få skadestånd för merkostnad vid reklamation, till exempel hyra av släp.
  • • Ett mindre fel kan ge prisavdrag, till exempel om busken får rosa blommor i stället för röda.
  • • Garanti från plantskolan är frivillig, och det kan finnas undantag i garantin, t.ex. att den bara gäller vissa växter och du får ny planta eller tillgodokvitto vid reklamation.
  • • Så länge garantin gäller är det plantskolan som ska bevisa att du inte skött plantan på rätt sätt.
  • • Om du köper växter på nätet har du ångerrätt i 14 dagar. Du behöver alltså inte motivera varför du vill låta köpet gå tillbaka.
  • • Ta med den uppgrävda plantan eller bilder på den skadade plantan.
  • Cookies Policies


    Cookies

    Vellingeblomman använder cookies och andra spårningstekniker för att förbättra din upplevelse på vår webbplats, för att visa dig riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och förstå vart våra besökare kommer från. Genom att surfa på vår webbplats godkänner du vår använding av cookies och annan spårningsteknink. Genom att inte stänga av cookies i din webbläsare och fortsätta använda webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies i enlighet med denna Cookie Policy och underliggande behandling av personuppgifter (om tillämpligt). Vänligen läs vår Integritetspolicy för ytterligare information om vad, hur och för vilka ändamål Scandic behandlar personuppgifter och din rätt att få tillgång till dina personuppgifter. Du kan ändra ditt val genom att när som helst ändra din webbläsares inställningar.
    Besökare av en webbplats som använder cookies ska få information om: att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa cookies används till, vem som använder informationen, och hur cookies kan undvikas.

    Dessutom ska du som besökare samtycka till användningen av cookies t.ex. genom din webbläsares inställningar, men även ges möjlighet att vägra cookies.


    Om du vill undvika Cookies

    Cookies används inte för att skada eller förstöra din dator och de flesta webbläsare accepterar automatiskt cookies. Om du trots allt inte vill tillåta cookies kan du vägra cookies i din webbläsares inställning och radera cookies som finns sparade på din hårddisk. Du kan även ställa in din webbläsare så att den meddelar dig när den tar emot en cookie. På så vis har du möjlighet att acceptera eller avvisa cookien. Mer information om detta får du från tillverkaren av din webbläsare. Du finner även mer information på www.youronlinechoices.eu

    Nekar du cookies kan det medföra att de digitala tjänsterna inte fungerar som avsett.