Villkor


Köpvillkor och växtgaranti

Vi följer konsumentköplagen, den gäller alltid vid handel i butik. Garanti och öppet köp är ett frivilligt åtagande av butiken.

Öppet köp och bytesrätt

Vi vill att du som kund skall känna dig nöjd med ditt inköp. Därför erbjuder vi 7 dagars öppet köp och 14 dagars bytesrätt på varor som inte är ”levande”. Allt du behöver göra är att ta med dig kvittot och din oanvända vara (obruten förpackning) tillbaka till oss. Vi gör bedömningen om varan är i säljbart skick. Växter omfattas inte av öppet köp eller bytesrätt.

Hållbarhetsgaranti för krukväxter

Garantin gäller för alla krukväxter du köper hos oss. Om du mot förmodan inte skulle vara nöjd så får du nya krukväxter av oss. Garantin gäller i sju dagar och allt du behöver göra är att ta med blommorna och kvittot till oss. Vi gör bedömningen om växten har skötts på rätt sätt.

Växtgaranti för trädgårdsväxter

Garantin gäller för fleråriga prydnadsväxter, såsom träd, buskar, häckplantor, klätterväxter, barrväxter, rosor, fruktträd och bärbuskar. Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Om du som kund är missnöjd med en planterad växt trots att du följt zon- och skötselanvisningar har du rätt att erhålla en ny växt under förutsättningen att det är något fel på växten. Vi gör bedömningen om det är något fel på växten. OBS! Kontakta alltid oss innan du tar upp växten från växtplatsen.

Reklamationsanvisningar

Spara kvittot eller inköpsfakturan – dessa gäller som garantisedel. Låt växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med oss. Vid reklamation ska inköpskvittot uppvisas och i de flesta fall ska växten returneras.

Garantins varaktighet

Växtgarantin gäller kalenderåret ut (31 dec.) för vedartade, fleråriga utomhusväxter.

Undantag från garantin

Växter på rea som säljs billigare pga. skador eller överblomning omfattas inte av garantin. Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet, t ex vilt-, väder och vinterskador, och inte heller växter planterade i krukor eller lådor eftersom de då är betydligt mer utsatta. Står växten nära havet så gör vi bedömningen om det är salta vindar som skadat växten. Skadedjur och sjukdomar täcks inte av garantin om det inte kan bevisas att växten var angripen vid försäljningstillfället. Tänk på att bilder på skyltar och etiketter aldrig stämmer fullt ut gällande färgåtergivning.

Så här skriver Råd och Rön om konsumentlagen angående växter

  • • Du kan klaga enligt konsumentköplagen upp till tre år efter köp om plantan avviker i sort, mängd och kvalitet mot vad som avtalats om.
  • • Förutsättningen är att du skött plantan på rätt sätt. Sex månader efter köp är det du som har bevisbördan.
  • • Skötselråd, helst skriftliga, ska följa med plantan. Om det inte följer med anses det vara ett fel i varan och du kan reklamera.
  • • Om det är fel på plantan har du rätt att få en ny enligt konsumentköplagen eller, om det inte går, häva köpet och få pengarna tillbaka.
  • • Du kan få skadestånd för merkostnad vid reklamation, till exempel hyra av släp.
  • • Ett mindre fel kan ge prisavdrag, till exempel om busken får rosa blommor i stället för röda.
  • • Garanti från plantskolan är frivillig, och det kan finnas undantag i garantin, t.ex. att den bara gäller vissa växter och du får ny planta eller tillgodokvitto vid reklamation.
  • • Så länge garantin gäller är det plantskolan som ska bevisa att du inte skött plantan på rätt sätt.
  • • Om du köper växter på nätet har du ångerrätt i 14 dagar. Du behöver alltså inte motivera varför du vill låta köpet gå tillbaka.
  • • Ta med den uppgrävda plantan eller bilder på den skadade plantan.
  • Kundklubb


    Medlemsvillkor

    Som medlem i Vellingeblommans kundklubb samtycker du att motta:
    Marknadsföring som direktreklam, via post, e-mail och SMS från Vellingeblomman AB.
    Anpassad marknadsföring baserat på egna intresseval vid registrering av medlemskap i kundklubben.

    Medlemskap i kundklubben är gratis och kan ingås av alla privatpersoner som fyllt 16 år. Som medlem kan man registrera köp med hjälp medlemsnummer som skickas ut på mail vid registrering, eller telefonnumret som anges vid registrering av medlemskap. Vellingeblomman AB förbehåller sig rätten att ändra villkoren för medlemskap samt bonusar, senaste villkoren finns att läsa på www.vellingeblomman.se/kundklubb

    Bonus

    Samtliga köp utom presentkort eller djurfoder är bonus berättigande. Bonus och rabatter på djurfoder sker separat i butiken. Alla köp i Farmor Idas Bistro och Café Emil är bonus berättigande, dock kan inte bonus-checkar lösas in som betalning på matställena.

    Som medlem får man bonus per krona man handlar för, 1 krona = 1 bonus poäng, Bonuspoängen betalas ut som bonus-checkar 1 gång om året via e-mail alternativt som post, ingen fysisk check behövs utan beloppet dras av i kassan efter kundmedlemens önskemål.

    Bonus kan endast lösas in som varor i butiken. Bonus-checken är giltig 1 år efter utfärdandet. På produkter som varit bonus givande dras bonus poängen tillbaks vid återköp. Vid registrering som kundklubbsmedlem går det att registrera ett kvitto som är max en månad gammalt.

    Redan medlem har upp till 7 dagar på sig att efterregistrera kvitto genom att kontakta kundklubb@vellingeblomman.se.
    Bonus-checken kan endast lösas in av den som står som registrerad på kundklubben, ingen fysisk check behövs.
    Bonus stegen är: 1 kr – 5 000 kr = 2 %, 5 001 kr – 7 500 kr = 5 %, 7 501 kr - 100 000 kr = 7,5 % och > 100 001kr = 10%

    Bonusstegen räknas årsvis. Om du exempelvis handlar för 6450kr vid räkneårets slut får du 2% på 5000kr och 5% på 1450kr, vilket blir 172,50kr. Bonus betalas ut vecka 7 efterföljande år.

    Missbruk

    Vid missbruk av medlemskap förbehåller sig Vellingeblomman AB att avsluta medlemskapet.

    Vad sparas och behandlas

    Vellingeblomman ansvarar för att personuppgifterna sparas och behandlas av Personuppgiftslagen (PUL).

    Genom att godkänna villkoren för tillträde av kundklubben samtycker du till att Vellingeblomman AB sparar och behandlar Kundnummer, Förnamn, Efternamn, Telefonnummer, E-post, Adress, Postnummer, Ort, favorit avdelningar och bostadstyp. Även köphistorik sparas som grund för kundanpassande erbjudanden.

    Den insamlade informationen behandlas av Personuppgiftslagen (PUL), syftet är administrera dina bonuspoäng, reklamutskick och andra kundkontaktskapande åtgärder enligt detta avtal, samt registervård. Du kan när som helst avsluta medlemskap, begära ut vilka uppgifter som sparats om dig, samt ändra uppgifter.

    Vid frågor eller ändringar kontakta kundklubb@vellingeblomman.se

    För registervård avslutas medlemskap automatiskt efter 2 år om inte kunden varigt aktiv. Med aktiv menas gjort några inköp, deltagit i klubbevents eller liknande.

    Har du frågor angående Vellingeblomman kundklubb, vill göra ändringar, få ett kundkort, ändra adress eller annat så kontakta oss på kundklubb@vellingeblomman.se